Матеріали
до
проведення нестандартних уроків (інсценівки) із
всесвітньої історії по темі:
«Утвердження демократії в Афінській державі»
6
клас
Передмова
«Вивчення античної грецької цивілізації
надзвичайно цікаве і корисне. Адже Стародавня Греція – це батьківщина
демократії, основоположниця європейської культури, фізико-математичних наук,
мистецтва театру й Олімпійських ігор».
(Підручник Всесвітня історія. Історія України 6 клас, автори підручника О.І.
Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко, видавничий дім «Освіта», Київ 2014р.)
У даному підручнику я звернула увагу на
тему «Встановлення та утвердження Грецької демократії». До уроків: «Як
розвивалася Греція у VІІІ – VІ ст. до
н.е.»; «Як відбувалося становлення Афінського поліса»; «Як в Афінах
утверджувалася демократія» я написала інсценівки. Їх можна використати на
вищезгаданих уроках, які відповідають темі, а також інсценівку повністю як
позакласний захід.
Грецька демократія
Дійові особи:
1. Демос, аристократи
– (учні класу).
2. Ведучі.
3.Глашатай (3 учні)
4.Драконт .
5. Представники від
демосу.
6.Солон
7.Аспазія
8. Перікл
9. Громадяни
10. Старшокласник
11.Учень 6 класу
Оформлення, реквізити:
- на задній стіні сцени демонстрація слайду «Народні
збори в Греції»;
-
низькі стільці,
столики;
-
стилізація одягу
стародавніх греків.
Дія 1-а.
На сцену виходить старшокласник
та учень (учениця) 6 класу.
6-й клас – Сашко,
ти в цьому році закінчуєш школу, мабуть, багато знаєш.
11-й клас – Що
тебе цікавить?
6- й клас – Я
часто чую, що ми будуємо демократичну державу. А що таке демократія?
11-й клас – Саме
слово грецьке і означає «справа народу»
6-й клас – То це
Греки придумали демократію?
11-й клас – Так,
стародавні греки були в цьому першовідкривачами, проте людство пройшло
тернистий шлях, щоб встановити демократію. За демократію кращі сини і дочки
віддавали своє життя?
6-й клас – Якщо
за демократію люди навіть віддавали своє життя, то в чому її цінність?
11-й клас – У
верховенстві права – тобто у дотриманні законів всіма членами суспільства.
6-й клас - Якби у мене була машина часу, то я побував би
в Стародавній Греції, країні, яка першою
запропонувала людству демократію.
11-й – Ати
увімкни уяву і ось…
(Діти виходять).
Дія 2-а
Греція VІІІ - VІІ ст. до н.е. На сцені група
людей, одні з них «аристократи», інші «демос».
Чути
голоси.
1-й
аристократ – Подивіться на цих голодранців, вони ще сміють підвищувати до нас
голос і щось вимагати.
2-й
аристократ – Ми представники родової знаті. Наші батьки будували це місто,
дороги. Ця земля наша, передана нам батьками у спадок.
3-й
аристократ – У нас всі права. Ми тут вирішуємо все.
1-й
демос – О, так ви тут вирішуєте все. Але я теж народився на цій землі. Я
землероб з діда – прадіда і вас багатіїв годую.
4-й
аристократ - Годує він мене! Ти мені
заборгував три мірки ячменю. Якщо до осені не віддасиш, поставлю на твоїй землі
борговий камінь і заберу собі твою землю.
2-й
демос – Так вони скоро всю землю в Греції приберуть до своїх рук, а нас,
трударів, перетворять на своїх рабів. Хіба це справедливо?
3-й
демос – Ні, ми цього не допустимо. Я ремісник, коваль, виготовляю знаряддя
праці, зброю і з цього живу. А ви що робите?
4-й
демос – Я торговець. Чудові вироби грецьких ремісників, зерно землеробів
розвожу по світу. Ми прийшли сюди на народні збори і ось наші вимоги:
5-й
демос – Справедливий перерозподіл землі.
6-й
демос - Відміна боргового рабства.
7-й
демос – Право брати участь у народних зборах і вирішувати все справедливо.
Демоси (разом)
- Ми переможемо!
1-й ведучий
– Ці події відбувались у Стародавній Греції VІІІ – VІІ ст. до н.е.: аристократи,
«кращі люди», захопили землю і владу…
2-й
ведучий - … проте народ (в перекладі з грецької «демос») не хотів миритись із
таким порядком речей. Він почав боротьбу з аристократами за свої права.
1-й
ведучий – Ця боротьба між демосом і аристократами була тривалою і складною,
проте перший крок до демократії було зроблено.
2-й
ведучий – Часто бувало так, що аристократи нехтували правами демосу і тоді…
Дія 3-я
Демос зібрався на площі
1-й –
Вибираймо архонта і нехай він напише і виставить на вулицях Афін статті закону,
які зобов’язані виконувати всі.
2-й –
Голосуймо за Драконта. Він розумний, освічений і справедливий.
Всі
разом - Драконт, Драконт, наш архонт.
Виходять зі сцени
На сцені з’являється Драконт і слуга –
глашатай.
Драконт
(до слуги - глашатая). Я написав закони. Оголоси, щоб усі зібралися на агорі, я зачитаю їх.
Глашатай
(виходить і гукає). Слухайте всі жителі Афін! Опівдні збирайтеся тут. Драконт
оголосить закони. Слухайте всі…
(Народ зібрався).
Драконт (підносить руку на знак уваги). Я
архонт, на ім’я Драконт, оголошую вам,
жителям Афін, ці закони. Вони жорстокі, але справедливі. Хто не дотримається їх,
буде суворо покараний.
Глашатай (кричить):
-
хто вкраде в селянина козу або вівцю, буде покараний на смерть;
-
хто самовільно захопить в селянина землю, буде покараний на смерть;
-
хто захоче захопити владу або змінити ці закони, буде покараний на смерть.
1-й ведучий – Пізніше ці закони, які були дуже жорстокими,
назвали драконівськими, проте греки поважали першого законодавця за
справедливість.
2-й ведучий – В VІ ст. до н.е. архонтом в Афінах греки обрали Солона. Було
це в 594 році до н.е.
Дія 4-а
На сцені зібрався народ. Чути вигуки:
«Солон іде, Солон іде!». Слухайте архонта!
Солон –
Славні жителі Афін! Від сьогодні жоден житель полісу ніколи не буде рабом.
Першим законом я скасував боргове рабство, і боржникам повертається земля.
Народ -
«Хвала Солону!».
Солон -
Але кожен з вас має любити і захищати землю Еллади, тому 2-й закон зобов’язує
кожного грека в разі необхідності стати на захист Вітчизни. 3-й закон: всі
чоловіки - греки мають право брати участь в народних зборах і в управлінні полісом.
(Звучать захоплені схвальні вигуки).
1-й
ведучий – Архонт Клісфен доповнив реформи Солона, надавши рівні права всім
афінянам, незалежно від майнового стану. Визначальною рисою Афінського поліса
стала гарантована свобода його громадян.
(На
сцену вибігають «жителі Афін». Чути вигуки: «Слава героям!», «Слава спартанцям
і царю Леоніду!», «Приклонімо коліна перед героями Фермопіл та Саламіна!», «Ми
перемогли персів!», «Слава Афінам, слава еллінам!»).
(Учасники виходять).
Дія 5-а
(Перікл та Аспазія)
Перікл – О моя прекрасна Аспазія, яких дарів ти достойна.
Аспазія – Мій славний муже, нехай найкращим дарунком мені
і всім афінянам будуть твої справедливі закони.
(На сцені народ).
1-й громадянин – Перікле, у мене є багато пропозицій на
користь наших славних Афін.
Перікл – То йди на державну службу.
1-й громадянин – Але ж я не багатий, як мені прогодувати
мою сім’ю?
Перікл – Віднині, всі хто може користь приносити на
державній службі, буде отримувати платню. (Схвальні
вигуки).
Народні збори скликатимуться не рідше, як три рази на
місяць. Пам’ятайте, афіняни, в ваших руках доля Еллади і кожного із вас.
1-й ведучий – Афіняни пишались устроєм свого поліса.
Особливо тим, що вони громадяни .
2-й ведучий – В розумінні греків громадянин – це
особистість, наділена певними правами та обов’язками. Кожний громадянин давав
таку присягу:
(Сценка - присяга громадян).
1-й громадянин - Я не зганьблю священної зброї й не
покину товариша, з яким йтиму в строю, а захищатиму і храми, і святині.
2-й громадянин - Вітчизну
залишу після себе не зменшеною а більшою, ніж її успадкував.
3-й громадянин - І
я підкорятимусь владі, яка постійно існує, і дотримуватимусь установлених
законів, а також і нових, які запровадить народ.
4-й громадянин - І якщо хтось захоче скасувати закони чи
не підкорятиметься їм, я не допущу цього.
Разом - Ми шануватимемо батьківські святині і
приєднуємось до слів грецьких громадян!
Немає коментарів:
Дописати коментар