школа

школа

Матеріали на урок


Матеріали
 до проведення нестандартних уроків (інсценівки) із
всесвітньої історії по темі:  
«Утвердження демократії в Афінській державі»
 6 клас

Передмова

     «Вивчення античної грецької цивілізації надзвичайно цікаве і корисне. Адже Стародавня Греція – це батьківщина демократії, основоположниця європейської культури, фізико-математичних наук, мистецтва театру й  Олімпійських ігор». (Підручник Всесвітня історія. Історія України 6 клас, автори підручника О.І. Пометун, П.В. Мороз, Ю.Б. Малієнко, видавничий дім «Освіта», Київ 2014р.)
     У даному підручнику я звернула увагу на тему «Встановлення та утвердження Грецької демократії». До уроків: «Як розвивалася Греція у VІІІ – VІ ст. до н.е.»; «Як відбувалося становлення Афінського поліса»; «Як в Афінах утверджувалася демократія» я написала інсценівки. Їх можна використати на вищезгаданих уроках, які відповідають темі, а також інсценівку повністю як позакласний захід. 

Грецька демократія

Дійові особи:
1. Демос, аристократи – (учні класу).
2. Ведучі.
3.Глашатай (3 учні)
4.Драконт .
5. Представники від демосу.
6.Солон
7.Аспазія
8.  Перікл
9. Громадяни
10.  Старшокласник
11.Учень 6 класу
Оформлення, реквізити:
     -   на задній стіні сцени демонстрація слайду «Народні збори в Греції»;
-         низькі стільці, столики;
-         стилізація одягу стародавніх греків.

Дія 1-а.

На сцену виходить старшокласник та учень (учениця) 6 класу.
   6-й клас – Сашко, ти в цьому році закінчуєш школу, мабуть, багато знаєш.
  11-й клас – Що тебе цікавить?
  6- й клас – Я часто чую, що ми будуємо демократичну державу. А що таке демократія?
  11-й клас – Саме слово грецьке і означає «справа народу»
  6-й клас – То це Греки придумали демократію?
  11-й клас – Так, стародавні греки були в цьому першовідкривачами, проте людство пройшло тернистий шлях, щоб встановити демократію. За демократію кращі сини і дочки віддавали своє життя?
  6-й клас – Якщо за демократію люди навіть віддавали своє життя, то в чому її цінність?
  11-й клас – У верховенстві права – тобто у дотриманні законів всіма членами суспільства.
  6-й клас -  Якби у мене була машина часу, то я побував би в Стародавній Греції, країні, яка   першою запропонувала людству демократію.
  11-й – Ати увімкни уяву і ось…
(Діти виходять).
 
Дія 2-а

     Греція VІІІ -  VІІ ст. до н.е. На сцені група людей, одні з них «аристократи», інші «демос».
Чути голоси.
1-й аристократ – Подивіться на цих голодранців, вони ще сміють підвищувати до нас голос і щось вимагати.
2-й аристократ – Ми представники родової знаті. Наші батьки будували це місто, дороги. Ця земля наша, передана нам батьками у спадок.
3-й аристократ – У нас всі права. Ми тут вирішуємо все.
1-й демос – О, так ви тут вирішуєте все. Але я теж народився на цій землі. Я землероб з діда – прадіда і вас багатіїв годую.
4-й аристократ -  Годує він мене! Ти мені заборгував три мірки ячменю. Якщо до осені не віддасиш, поставлю на твоїй землі борговий камінь і заберу собі твою землю.
2-й демос – Так вони скоро всю землю в Греції приберуть до своїх рук, а нас, трударів, перетворять на своїх рабів. Хіба це справедливо?
3-й демос – Ні, ми цього не допустимо. Я ремісник, коваль, виготовляю знаряддя праці, зброю і з цього живу. А ви що робите?
4-й демос – Я торговець. Чудові вироби грецьких ремісників, зерно землеробів розвожу по світу. Ми прийшли сюди на народні збори і ось наші вимоги:
5-й демос – Справедливий перерозподіл землі.
6-й демос -  Відміна боргового рабства.
7-й демос – Право брати участь у народних зборах і вирішувати все справедливо.
Демоси (разом) - Ми переможемо!
1-й ведучий – Ці події відбувались у Стародавній Греції VІІІ – VІІ ст. до н.е.: аристократи, «кращі люди», захопили землю і владу…
2-й ведучий - … проте народ (в перекладі з грецької «демос») не хотів миритись із таким порядком речей. Він почав боротьбу з аристократами за свої права.
1-й ведучий – Ця боротьба між демосом і аристократами була тривалою і складною, проте перший крок до демократії було зроблено.
2-й ведучий – Часто бувало так, що аристократи нехтували правами демосу і тоді…

Дія 3-я

      Демос зібрався на площі
1-й – Вибираймо архонта і нехай він напише і виставить на вулицях Афін статті закону, які зобов’язані виконувати всі.
2-й – Голосуймо за Драконта. Він розумний, освічений і справедливий.
Всі разом -  Драконт, Драконт, наш архонт.

Виходять зі сцени
      На сцені з’являється Драконт і слуга – глашатай.
Драконт (до слуги - глашатая). Я написав закони. Оголоси, щоб усі зібралися  на агорі, я зачитаю їх.
Глашатай (виходить і гукає). Слухайте всі жителі Афін! Опівдні збирайтеся тут. Драконт оголосить закони. Слухайте всі…
(Народ зібрався).
      Драконт (підносить руку на знак уваги). Я архонт, на ім’я  Драконт, оголошую вам, жителям Афін, ці закони. Вони жорстокі, але справедливі. Хто не дотримається їх, буде суворо покараний.
      Глашатай (кричить):
     -    хто вкраде в селянина козу або вівцю, буде покараний на смерть;
-         хто самовільно захопить в селянина землю, буде покараний на смерть;
-         хто захоче захопити владу або змінити ці закони, буде покараний на смерть.
1-й ведучий – Пізніше ці закони, які були дуже жорстокими, назвали драконівськими, проте греки поважали першого законодавця за справедливість.
2-й ведучий – В VІ ст. до н.е. архонтом в Афінах греки обрали Солона. Було це в 594 році до н.е. 

Дія 4-а

      На сцені зібрався народ. Чути вигуки: «Солон іде, Солон іде!». Слухайте архонта!
Солон – Славні жителі Афін! Від сьогодні жоден житель полісу ніколи не буде рабом. Першим законом я скасував боргове рабство, і боржникам повертається земля.
Народ - «Хвала Солону!».
Солон - Але кожен з вас має любити і захищати землю Еллади, тому 2-й закон зобов’язує кожного грека в разі необхідності стати на захист Вітчизни. 3-й закон: всі чоловіки - греки мають право брати участь в народних зборах і в управлінні полісом. (Звучать захоплені схвальні вигуки).
1-й ведучий – Архонт Клісфен доповнив реформи Солона, надавши рівні права всім афінянам, незалежно від майнового стану. Визначальною рисою Афінського поліса стала гарантована свобода його громадян.

(На сцену вибігають «жителі Афін». Чути вигуки: «Слава героям!», «Слава спартанцям і царю Леоніду!», «Приклонімо коліна перед героями Фермопіл та Саламіна!», «Ми перемогли персів!», «Слава Афінам, слава еллінам!»).
(Учасники виходять).
Дія 5-а

(Перікл та Аспазія)
Перікл – О моя прекрасна Аспазія, яких дарів ти достойна.
Аспазія – Мій славний муже, нехай найкращим дарунком мені і всім афінянам будуть твої справедливі закони.
(На сцені народ).
1-й громадянин – Перікле, у мене є багато пропозицій на користь наших славних Афін.
Перікл – То йди на державну службу.
1-й громадянин – Але ж я не багатий, як мені прогодувати мою сімю?
Перікл – Віднині, всі хто може користь приносити на державній службі, буде отримувати платню. (Схвальні вигуки).
Народні збори скликатимуться не рідше, як три рази на місяць. Пам’ятайте, афіняни, в ваших руках доля Еллади і кожного із вас.

1-й ведучий – Афіняни пишались устроєм свого поліса. Особливо тим, що вони  громадяни .
2-й ведучий – В розумінні греків громадянин – це особистість, наділена певними правами та обов’язками. Кожний громадянин давав таку присягу:
(Сценка - присяга громадян).

1-й громадянин - Я не зганьблю священної зброї й не покину товариша, з яким йтиму в строю, а захищатиму і храми, і святині.
2-й громадянин  - Вітчизну залишу після себе не зменшеною а більшою, ніж її успадкував.
3-й громадянин -  І я підкорятимусь владі, яка постійно існує, і дотримуватимусь установлених законів, а також і нових, які запровадить народ.
4-й громадянин - І якщо хтось захоче скасувати закони чи не підкорятиметься їм, я не допущу цього.
Разом - Ми шануватимемо батьківські святині і приєднуємось до слів грецьких громадян!
 



 


 





 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар