школа

школа

ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ ПРАВОЗНАВСТВА ТА ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ



ВИКОРИСТАННЯ  МЕТОДУ ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ПРАВОЗНАВСТВА ТА ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ
          (Опис досвіду з реалізації проблеми)   

     Одним із важливих завдань освіти є підготовка свідомих та активних громадян, які добре розуміють свої громадянські права та свободи, братимуть на себе відповідальність, будуть готові до вирішення проблем як своїх власних так і загальнодержавних.
     Демократичні цінності та навички вирішення соціально важливих проблем важко здобути на  звичайних уроках в школі. Тому, актуальним є переорієнтація у формах роботи з учнями на діалогічній основі їх активна участь у процесах, які відбуваються навколо них в школі, мікрорайоні проживання, в місті. Тому вчителю дуже важливо розбудити активність учнів, дати  можливість їм відчути свою причетність до тих чи інших подій. Такою формою роботи є метод проектів. В перекладі з латинської – «кинутий вперед» - це задум, план, прообраз передбачуваного або можливого об′єкта. Як вказує у своєму науково-методичному посібнику «Педагогічні проекти у системі підвищення кваліфікації вчителів» Л.В. Зазуліна Хмельницький ОІППО 2004 рік за кількістю учасників проекти поділяються на індивідуальні та колективні (парні, групові). За тривалістю проведення розділяють міні-проекти (протягом уроку, заняття), короткочасні (кілька уроків з теми), середньої тривалості (до місяця), довготривалі (кілька місяців).Діяльність за проектом допомагає учню включитися в активну соціальну дію. Це сприяє розвитку життєвої компетентності учня.
     Що дає учням метод проектів:
- дозволяє перевірити та закріпити на практиці теоретичні знання;
- забезпечує продуктивний зв'язок теорії та практики;
- сприяє набуттю учнем життєвого досвіду;
-  участь учнів у проектній діяльності сприяє розвитку життєвої компетентності в цілому.
     Поряд з іншими інтерактивними технологіями метод проектів сьогодні є надзвичайно актуальним і провідним, особливо в старшій школі.
     До виконання проектних завдань учнів слід готувати поступово. Учні мають добре володіти методикою роботи з першоджерелами (підручниками, хрестоматіями, документами, пресою, довідниками).
Це передбачає:
- вміння знайти головне;
- складання плану тез;
- вміння робити висновки, узагальнення;
- вміння висловлювати своє бачення тих чи інших процесів. Звичайно, не всі учні можуть виконувати середньо тривалі, або довготривалі проекти, які вимагають значної підготовки, але володіти елементарними навичками проектної технології мають всі учні. Для цього в практиці роботи використовую міні-проекти. Така технологія може бути використана на будь-якому уроці. Для цього використати роботу учнів в групах або парах. Кожна така група отримує пакет із завданням. В групах розділені ролі. Тому вони знають яке конкретне завдання в групі виконує кожний.
     Учні мають володіти навичками написання повідомлень , доповідей, нарисів, рефератів інтерв′ю. Тут важливо використовувати між предметні зв′язки вчителів історії, правознавства і української мови та літератури. Методика ведення уроків в діалогічній формі дозволить учням вільно висловлюватись, вміти слухати, ставити запитання, толерантно опонувати. Такими якостями володіють учні старших класів. Завдання вчителя на основі набутих навичок дати учням  методичні рекомендації (пам′ятки) по підготовці проектів. Це перший етап. Проект може готуватись як індивідуально учнем, так і колективно (групою учнів). Якщо робота пов′язана з практичними дослідженнями, то переважає колективна робота учнів.
     Так учнями 11 класу Морозом Богданом, Коньковою Діаною, Савлуком Миколою було підготовлено проект про роль місцевого самоврядування територіальної громади. Учні згідно пам′ятки (методичних вказівок) опрацювали матеріал теоретично і на основі теоретичного матеріалу здійснили практичне дослідження про роль місцевого самоврядування.
     За  попередньою домовленістю учні зустрілись з провідними працівниками відділів виконкому міської ради. Зокрема, учні взяли інтерв′ю і на основі відповідей на питання спеціалістів співставлення з теоретичним матеріалом зробили свої узагальнення та висновки. І найголовніше отримали практичний досвід.
      Після виконання дослідження учні оформили цей матеріал і виступили з ним  на засіданні історико-правової секції шкільного об′єднання «Камертон» і на конференції старшокласників.
     Якщо учні 11 класу можуть виконувати завдання такого змісту то учні 9 класу, які тільки почали вивчати правознавство виконують завдання згідно їх можливостей. Так учні 9 класу підготували індивідуальні проекти на тему: «Основні етапи розвитку української державності». Учні підготували теоретичний матеріал і оформили його як повідомлення. Проте, вони отримали завдання провести невеличке дослідження серед учнів школи (старшокласники), вчителів, своїх батьків з даної теми. Учні самі ставили питання і робили свої висновки. Далі учні з повідомленнями і дослідженнями виступали перед однокласниками, а також з власної ініціативи перед учнями молодших класів. Заслуговує на увагу цікава проектна робота старшокласників по підготовці проекту на тему «Мої права» для учнів 5-7 класів. Підготували цей проект у вигляді сценарію. Мета проекту донести в доступній формі учням середніх класів основні права дитини. Для підготовки сценарію опрацювали відповідну літературу і на цій основі склали свій сценарій. Для підготовки виступу-сценарію автори залучили інших учнів. Які їм грали певні ролі. Отже, авторам проекту довелось побувати в ролі організаторів, режисерів. Роль вчителя була коригуючи. Практика роботи в цьому напрямку показує, що така форма роботи є справді інтерактивною і має майбутнє.

Немає коментарів:

Дописати коментар